Проблема взаємодiï природи й культури у творчостi В. В. Набокова

Серед дослiдникiв творчостi В. В. Набокова поширен думка про нього як
про автора, що з'єднує в собi словесну обдарованiсть зi
здатнiстю писати… нi про що . Але при розглядi системи романiв
Набокова через гру художнiх прийомiв можна розрiзнити наскрiзнi теми
його творчостi, вiдмiчуванi критиками в 30х рр.. З позицiï
сьогоднiшнього дня, коли можна аналiзувати творчiсть Набокова, маючи
перед собою всього його добутку, я схильна бачити причину схожостi доль
героïв в iнший, нiж критики 30х., єдинiй темi автора —
спiввiдношеннi природи й культури, що у наш час переосмислення цiнностей
як нiколи актуальна. Звернуся до раннього роману Король, дама, валет i
до найвiдомiшого добутку — до Лолите.
Король, дама, валет. Розглянемо героïв i ïхню взаємодiю.
Франц — його принципи заснованi на культурних традицiях
суспiльства, тобто вiн сам є носiєм естетических поглядiв на
мир, носiєм культури. Драйер з'являється перед читачем
особистiстю творчоï, тобто що є, подiбно Францу, втiленням
культурного початку. Обоє героя мають у конкретний момент певнi
прагнення, вони динамiчнi. Березня, навпроти, бачить мир з позицiï
iнстинктiв, що не мiняються протягом столiть; вона є втiленням
природного початку
Пiдсумком зiткнення протилежних початкiв (в особi Марти й Франца)
є звертання Франца до природи; Марта, у силу бажання удержати
сильного молодого самця, яким є Франц iз позицiï природи,
звертається до культури. Т. е. обоє героя вiдходять вiд
своïх первiсних стихiй. I, вiдповiдно до закону набоковской прози,
не можуть залишитися у свiтi роману, що пiдтверджується смертю
Марти. Але Франц, одержавши презирство автора, не зникає з
оповiдання, i дилема природа — культура залишається
максимально загостреноï в цьому романi. Спробуємо знайти
дозвiл позначеноï проблеми в Лолите. У момент зустрiчi героïв
Гумберт — естет у всiм: пристрасть до нимфеткам вiн уважає
ненормальноï — з позицiï традицiй суспiльства. Лолита
сприймає своï зв'язки як щось природно — необхiдне. Т.
е. Гумберт — уособлення культури, Лолита — природа; знову
перед нами Тема твору, позначена в Королi, дамi, валетi.
Пiсля зiткнення природа в Гумберте починає переважати над його
природним культурним початком. Лолита, на вiдмiну вiд Марти в Королi,
дамi, валетi, залишається втiленням природи; у неï
немає пiдстав для звертання до протилежного початку. Але до кiнця
роману Лолита стане жити як всi, опираючись тiльки на традицiï
суспiльства. I, подiбно Мартi, Набоков видалить ïï з
оповiдання. У смертi Гумберта ми знайдемо дозвiл дилеми, що залишилася
для Франца невирiшеноï
Як висновок представимо, що наш мир iснує за законами прози
Набокова. Можливо, надання людинi права знайти своє я i жити
вiдповiдно до його швидше наблизить мир до гармонiï, чим зовнiшнi
тиски, що змушують особистiсть змiнювати собi. Не варто забувати —
для героïв Набокова така зрада смертi подiбна.

Подякувати Помилка?

Дочати пiзнiше / подiлитися