Портретна характеристика Марусi Чурай iз однойменного роману Лiни Костенко
Важливу роль у романi Лiни Костенко Маруся Чурай вiдiграєзовнiшнiсть героïнi. Портрет вiдображає внутрiшнiй свiт
героïнi, ïï характер. Лiна Костенко принципово не
деталiзує зовнiшнiсть Чураïвни. Проте ïï мистецтво
як видатного майстра словесного зображення якраз i полягає в тому,
що вона умiло активiзує уяву читача на створення зорового образу
дiвчини. При цьому цей образ естетично впливовий — вiн буквально
випромiнює чуттєвiсть, якою в даний момент пройнята
героïня. Бачимо душевне занiмiння, що заволодiло Марусею пiд час
суду i яке непомiтними каналами передається читачевi. Причому,
поетеса не назвала жодноï портретноï деталi. Ми не побачили нi
рис ïï обличчя, нi деталей одягу. Просто бачимо ïï
на лавi пiдсудних iз похиленою головою — геть вiдстороненою, украй
знiченою:
- Чурай Маруся не пiдсуднiй лавi.
- Оскаржену Марусю Чураïвну
- Тодi суддя суворо запитав.
- Але вона нi слова не сказала,
- Усправедливень жодних не дала,
- Тiльки стояла, яко з каменю тесана, або:
- Пiдсудна слiзьми очi не зросила.
- I милосердя в права не просила.
- Везуть Марусю, людоньки, везуть!
- На матiр схожа, тiльки трохи вища.
- Тi ж самi очi i така ж коса.
- Ну от скажiте, людоньки, навiщо
- Такiй убивцi та така краса?
- А це як хто. Я маю iншу гадку.
- Якась вона не схожа на убивць.
- Злочинниця, — а так би й зняв би шапку.
- На смерть iде, — а так би й поклонивсь.
- То ти такий вже, чоловiче, зроду,
- Все б тiльки очi й витрiщав на вроду,
- Сказала жiнка з усмiхом терпким.
- Знiмати-шапку?! Себто перед ким?
- Перед цiєю? Себто отакою?
- Що отруïла власною рукою?
- Та щоб над нею обвалилась твердь!
- Побiйся Бога, вона йде на смерть!
- Вона iшла. А хмари , як подертi.
- I сизий степ ще звечора в росi.
- I з кожним кроком до своєï смертi
- Була усiм виднiша звiдусiль.
- Стояли люди зляканi, притихлi.
- Вона iшла туди, як до вершин.
- Були вже риси мертвi i застиглi,
- I тiльки вiтер коси ворушив.
- I тiльки якось страшно, не до речi,
- На тлi тих хмар i зашморгу була
- Ота голiвка точена, тi плечi,
- Той гострий обрiй чистого чола.
- I в тишi смертнiй, вже такiй, аж давнiй,
- Коли вона цiлує образок,
- На тiй високiй шиï лебединiй
- Того намиста доброго разок.
- Ти ще ж молода.
- Але чомусь така вже, як обвуглена.
- Якась так, мов знята iз хреста.
- А ще вiн помiтив характерну для Марусi рису: на ïï обличчi дуже виразно вiдбивався ïï душевний стан:
- Моя ти голубочко!
- Страданiє, як, кажуть, возвиша
- От я й дивлюсь, що в тебе ж таке личко,
- Що в ньому наскрiзь свiтиться душа.
- Сухоти є сухоти.
- Все гiршає i гiршає менi.
- Уже од кашлю в грудях все зболiло.
- То в жар, то в холод кидає. Ну ось,
- Уже й моє намисто побiлiло,
- Мов примороззю сизою взялось.
- Iван узяв ïï руку мов крижину:
- Як дивно, жар, але холонуть руки.
- А сама Маруся говорить про себе:
- Вся облiтаю, як осiннiй лист. Вона вiдчуває себе понiвеченою, гiркою. У неï:
- Лице печальне, око з-пiд брови.
- Важка жалоба чорноï коси,
- I тiльки тiнь колишньоï краси.